Pressmeddelande - 2021-05-10

Pressmeddelande 2021-05-10

Techton of Sweden förstärker rörelsekapitalet genom riktad nyemission.

Det Uddevalla-baserade padelföretaget Techton of Sweden, som tillverkar exklusiva padelracketar samt kringutrustning, tar in nya delägare genom en riktad nyemission. De nya delägarna är Tjoffe Sjögren och Ulrik Hollman genom HS Group AB som investerar i bolaget. Tjoffe Sjögren och Ulrik Hollman har en bakgrund som investerare i miljardbolaget Ideal of Sweden, som säljer mobiltillbehör, där de sålde sitt innehav till Altor sommaren 2019. HS Group är även största ägare i hemservicekoncernen Städarna Sverige AB.

" Vi ser en stor tillväxtpotential i Techton of Sweden. Idag byggs det padelhallar runt om i varenda liten stad runt om i landet, den resan är alldeles för sent att hoppa på. När jag fick nys om Techton of Sweden kom jag att tänka på guldruschen på 1800-talet, där de som verkligen lyckades var de som sålde hackor och spadar, och inte de som prövade sin lycka med att vaska guld. Vi ser flera likheter mellan Ideal of Sweden och Techton of Sweden, inte bara namnet, utan även ett dedikerat drivet team och snygga egendesignade produkter som marknaden skriker efter. " Säger Tjoffe Sjögren, Ordförande HS Group.

Techton of Sweden grundades i juli 2020 och har sedan dess haft en fantastisk tillväxtresa. Bolaget har fått in sina produkter hos många stora återförsäljare - bl.a. hos Intersport. Tidigare i år gick Joakim Lundell och Danjal Kanani in i bolaget. Sedan Joakim och Danjal har bolaget fått en kraftigt ökad försäljning och varumärkeskännedom.

“ Vi tycker också att det är väldigt roligt att Joakim Lundell och Danjal Kanani är med i bolaget, då vi gjort en del projekt tillsammans förut. Joakim och Danjal är mer eller mindre en garanti för att varumärket ska få en stor exponering, vilket är nyckeln vid en snabb expansion. Idag har Techton över 40 000 följare på Instagram, och är därmed redan det största svenska padelvarumärket i sociala medier och resan har precis börjat. “ Säger Tjoffe Sjögren, Ordförande HS Group.

Techton of Sweden kommer att släppa flera nya produkter på marknaden under 2021 och har som målsättning att även växa utomlands.

“ Med hjälp av Tjoffe och Ulrik kan vi accelerera vår tillväxt genom att öka vår tillverkningstakt för att täcka behovet på vår egna e-handel men även till våra återförsäljare. Dessutom har vi nu möjlighet att släppa flera nya produkter som vi utvecklat under en längre tid. Det kommer hända mycket under 2021 med Techton of Sweden. ” Säger Felix Lehner, VD Techton of Sweden.

Tjoffe Sjögren, Ordförande HS Group AB
tjoffe@hsgroup.se